Sannieshof

2 augustus 2023 - Sannieshof, Zuid-Afrika

We hebben intensieve en mooie dagen achter de rug. Zaterdag zijn we bij Selina geweest. Dat was bijzonder. Ze was heel blij ons te zien en dat was wederzijds. Ook zijn we bij Arjan z’n ouderlijk huis geweest. We mochten binnen kijken en de tijd heeft daar stil gestaan. Alles zag er nog zo uit als toen Arjan er woonde! De kinderen vonden het heel leuk om alles te zien.
Zondag zijn we naar de kerk geweest in Uitkyk. Hier preekte pa Driessen in het verleden ook. Dominee Pelele die er voorging heeft les gehad van pa Driessen. Hij kende Arjan nog goed en vroeg ook naar Daniel. De dominee praatte in Afrikaans en Setswana waardoor we alles konden min of meer konden meemaken. We waren hier met de familie Ouwehand die tegelijkertijd met Arjan in Afrika woonde.
Na de kerkdienst zijn we op bezoek gegaan bij Maria Mahulatsi. Een oude vrouw die samen met m’n schoonmoeder en Carine Ouwehand heel veel vrouwenwerk gedaan heeft. Bijzonder om ook haar te zien. Ze heeft heel veel familie verloren aan Aids. Haar kast stond vol met foto’s van mensen die overleden waren. Haar huisje stroomde vol met mensen uit de buurt en familie. Ze hebben ons toegezongen in het Setswana en wij hun in het Nederlands een lied toegezongen.
De volgende dag zijn we samen met Bart Ouwehand en zijn gezin bij hun lagere school wezen kijken. We hebben in de klassen gekeken en gezien waar Arjan 7 jaar naar school geweest is. Het meubilair zag er goed uit, er heerste een fijne sfeer en het pedagogisch klimaat was totaal anders dan vroeger.
‘s middags zijn we op bezoek geweest bij verschillende diaconale voedselprojecten voor de allerarmste waar dominee Pelele een stimulerende rol in vervuld.
We hebben gisteren met Selina boodschappen gedaan als cadeau van Daniël en Arjan voor haar. Op de terugweg zijn we met Selina bij het graf van haar man geweest.

We zijn nu weg richting Oudtshoorn. Dit is ruim 800 km rijden vanaf onze plek.

1. Gerrit en José:
    2 augustus 2023
    Wat een prachtige ontmoetingen en belevenissen! Bijzonder dat jullie ook in jullie huis op Sannieshof mochten kijken! Volgens Gerrit Skoolstraat 10....Wij hebben heel goede herinneringen aan alle keren dat we daar bij jullie op bezoek waren! Voor jou Arjan gaat het verleden vast ook weer leven. Leuk dat Maria en de kids de ZA verhalen nu ook beter kunnen plaatsen. Veel plezier in Oudtshoorn!
  2. Gerdien:
    3 augustus 2023
    Wauw dat moet bijzonder zijn geweest, vooral voor Arjan. Mooi!