Pretoria

29 juli 2023 - Pretoria, Zuid-Afrika

De afgelopen 2 dagen hebben we doorgebracht in Pretoria. Onze lodge bevond zich in een beveiligde wijk net buiten de stad.
Er waren veel camera’s en tralies.
We hebben bijzondere ontmoetingen gehad met een vroegere vriend van Arjan die hier woonde toen zij er ook woonde en na een periode in Nederland zich nu gevestigd heeft in Pretoria. Z’n vader is arts en doet veel voor de gezondheidszorg van de allerzwakste in Pretoria. Dat zijn de dak en thuisloze en de verslaafde mensen.
De andere ontmoeting was met Willem en Michelle. Arjan heeft Willem in Nederland ontmoet toen hij daar was als uitwisselingsstudent. We hebben ze nu hier in Zuid Afrika 2 keer ontmoet. Willem en Michelle geven allebei les op een middelbare school en we hebben daar een bezoek gebracht. De kinderen waren onder de indruk van de school uniformen, de vele sportvelden en het op prestatie gericht zijn.
Ik ging gisteren voor de kinderen donuts halen bij een tankstation. Er lagen er 2 en ik vroeg aan de mevrouw of ze 3 had omdat ik 3 kinderen heb die er dol op zijn. Ze ging er speciaal 1 maken en zei daarna dat ze de gezichten van de kinderen wel zou willen zien bij het zien van de donut. Ik zei dat ze zelf de donuts mocht geven aan de kinderen. Ze was vereerd en straalde bij het zien van de kinderen.
Allemaal mooie ontmoetingen!!

We zijn nu onderweg naar Selina. Dat is de vroegere hulp in de huishouding van Arjan z’n ouders. De komende dagen gaan we naar Arjan z’n vroegere woonplaats, school, kerk etc.